قیمت میلگرد
جستجو کردن

تیر ورق به نوعی تیرچه ‌ای است که از سه ورق متصل به هم تشکیل شده و به عنوان تکیه ‌گاهی برای بارهای سنگین عمودی مورد استفاده قرار می ‌گیرد. این محصول از نظر شکل ظاهری، شبیه به حرف انگلیسی i می ‌باشد و اغلب از آن در صنایع مختلف مخصوصاً صنایع سنگین برای ساخت پل ‌ها و…، استفاده می ‌کنند. تیر ورق از سه جزء اصلی تشکیل شده که شامل تیغه یا جان تیر، فلنج یا بال تیر و استیفنرها یا سخت کننده‌ ها هستند. سرعت بالا در ساخت، تحمل بارهای سنگین، نگهداری آسان، مقاومت در برابر شکستگی ‌ها و…، از جمله مزایای این محصول به شمار می ‌آیند. تیر ورق دارای تفاوت ‌های بسیار زیادی در مقایسه با تیرآهن است که برای آشنایی با آن ها در ادامه مطلب همراه ما باشید.

منظور از تیر ورق چیست؟

تیر ورق یکی از آلمان ‌هایی است که به طور گسترده از آن در صنعت ساختمان سازی به ویژه برای ساخت پل ‌ها استفاده می ‌کنند. این محصول در واقع به نوعی تیرچه ‌ای است که از اتصال سه ورق به هم تشکیل شده و توانای تحمل فشارها و بارهای سنگین را دارا می ‌باشد. برای ساخت این محصول از روش نورد ‌گرم استفاده می ‌کنند و با این کار باعث افزایش مقاومت آن در برابر نیروهای مختلف می‌ شوند. تیر ورق از سه جزء اصلی تشکیل شده که شامل موارد زیر هستند:

تیغه یا جان تیر

همواره صفحه عمودی هر تیرچه ‌ای را تیغه یا جان تیر آن می‌ نامند. در این بخش بال ‌ها در فاصله معینی از هم نگه داشته می‌ شوند و ضخامت آن نیز به به شرایط مختلفی بستگی دارد و می ‌تواند متفاوت باشد. بخش تیغه یا جان تیر توانایی تحمل نیروها و بارهای برشی وارد شده را دارند و نمی ‌گذارند که این فشارها بر بال‌ ها وارد شود.

تیر ورق | فولادکو
فلنج یا بال تیر

یکی دیگر از اجزای تیر ورق، فلنج یا بال تیر نام دارد که دو صفحه فولادی دیگر به شمار می ‌آیند و توسط جوش یا روش ‌های دیگری به بدنه یا تیغه اصلی متصل می‌ گردند. این بال ‌ها همواره به صورت افقی و عمودی بر تیغه و در هر دو طرف آن قرار می‌ گیرند. وظیفه اصلی فلنج یا بال‌ های تیر، تحمل فشارها و بارهای وارده می ‌باشد. ضخامت و عرض این بخش باید به نحوی باشد که توانایی مقابله در برابر نیروها و بارهای خمشی را دارا باشد.

استیفنرها یا سخت کننده ‌ها

در تیر ورق ‌ها از سخت کننده‌ها یا استیفنرها یا بلبرینگ طولی و میانی برای افزایش ظرفیت ساختاری تیر و همچنین پیشگیری از خرابی ‌های موضع ناشی از کمانشان استفاده می ‌نمایند. استیفنرها یا سخت کننده ‌ها توانایی تحمل نیروها و بارهای وارده بر تیر را به طور کامل دارا هستند. سخت کننده‌ ها دارای دو نوع عمودی و افقی می ‌باشند که سخت کننده عمودی یا سخت کننده عرضی همواره عمود بر بال‌ های تیر ورق می ‌شود و خود آن دارای دو نوع انتهایی و میانی است. سخت کننده انتهایی، در دو انتهای تیر قرار داده می ‌شود و تکیه‌ گاه مناسبی برای تیر ورق می ‌باشد.

سخت کننده میانی نیز زمانی که نیروهای وارد بر مرکز تیر وارد شود به راحتی می ‌تواند مانع از تخریب تیر ورق گردد. سخت کننده های افقی با نام موازات بال‌ ها نیز شناخته می ‌شوند و گاهی اوقات به آن ها سخت کننده ‌های طولی نیز می ‌گویند. سخت کننده ‌های افقی از مقاومت بالایی در برابر کمانش همراه هستند و به صورت پیوسته یا ناپیوسته مورد استفاده قرار می ‌گیرند. نوع پیوسته می ‌تواند تمامی سخت کننده‌ های تراورس را به یکدیگر متصل کرده و فشارهای نیروهای وارد از طرف بال ‌ها و تیغ‌ ها را از بین ببرد. نوع ناپیوسته در بین سخت کننده ‌های تراورس و بدون تماس با آن ها قرار می ‌گیرد و مقاومت کمانشی خوبی را برای بدنه یا تیغه تیر ورق به وجود می ‌آورد.

چرا از سخت کننده ها در تیر ورق استفاده می شود؟

دلایل مختلفی برای استفاده از سخت کننده‌ ها در تیر ورق ‌ها وجود دارد. به طور مثال: سخت کننده‌ ها می ‌توانند تنش برشی وارد شده را بر تیر ورق کاهش داده و همچنین باعث افزایش تحمل فشار خمشی آن شوند. استفاده از سخت کننده ‌ها ظرفیت باربری تیر را افزایش داده و باعث می ‌شود تیغه یا بدنه دچار کمانش نشود. انواع سخت کننده ‌ها به انتقال نیروی کششی روی تیغه کمک کرده و منجر به افزایش استحکام نهایی تیغه می ‌شوند.

انواع تیر ورق ‌ها چه مزایا و کاربردی دارند؟

به خاطر مزایای بی‌ شمار تیر ورق ‌ها، اغلب از آن ها در صنایع و سازه‌ های مختلف استفاده می ‌کنند که برخی از اصلی ‌ترین کاربرد تیر ورق ‌ها شامل موارد زیر هستند:

• در صنعت ساختمان سازی
• برای ساخت پل
• در صنعت کشتی ‌سازی
• سکوهای نفتی و گازی
• برای ساخت انواع ماشین آلات سنگین مثل: جرثقیل ‌ها
• در سازه ‌های بالابر
• ساخت روگذرها با دهانه ‌های بزرگ
• سالن ‌های صنعتی با دهانه‌ های بزرگ و کوچک

تیر ورق | قیمت تیرآهن | فولادکو
تیرآهن و تیر ورق چه تفاوتی با هم دارند؟

گاهی اوقات ممکن است افراد فکر کنند که تیرآهن و تیر ورق با هم تفاوت‌ هایی ندارند؛ اما، این گونه نیست و تعدادی از تفاوت ‌های آن ها عبارتند از:

خلاصه مطلب
ما در این بخش از مطب تلاش کردیم تا شما را با تیر ورق آشنا کرده و به تفاوت‌ های آن با تیرآهن نیز بپردازیم. تیرآهن و تیر ورق هر دو از جمله مقاطع پرکاربرد در صنایع مختلف علی الخصوص در صنعت ساخت و ساز هستند. تیر ورق ‌ها دارای مزایای بی شماری می ‌باشند که هر یک از این مزایا سبب بهبود عملکرد آن ها در یک سازه شده است. اگر در این حیطه سوالی دارید و یا می ‌خواهید از قیمت تیرآهن، قیمت ورق گالوانیزه و  انواع محصولات فولادی مطلع شوید، می ‌توانید با همکاران ما در فولاد کو ارتباط برقرار کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *