قیمت میلگرد
جستجو کردن

قیمت تیرآهن هاش سنگین

قیمت انواع تیرآهن

تیرآهن

آخرین بروزرسانی: 2 ماه قبل
نام
برند
محل بارگیری
تاریخ بروزرسانی

قیمت (ریال)

توضیحات تکمیلی

نام

تیرآهن 18

برند

ذوب آهن

محل بارگیری

انبار تهران

2024/03/02

6,290,000 تومان

6290000

توضیحات تکمیلی

نام

تیرآهن 16

برند

فایکو

محل بارگیری

انبار تهران

2024/03/02

4,750,000 تومان

4750000

توضیحات تکمیلی

نام

تیرآهن 14

برند

ذوب آهن

محل بارگیری

انبار تهران

2024/03/02

4,940,000 تومان

4940000

توضیحات تکمیلی

نام

تیرآهن 14

برند

فایکو

محل بارگیری

انبار تهران

2024/03/02

3,840,000 تومان

3840000

قیمت تیرآهن هاش

تیرآهن هاش یکی از مهم ترین مصالح در ساخت ‌و‌ ساز‌های عمرانی می باشد که بیشتر در قسمت‌ های فلزی ساختمان ‌سازی، مورد استفاده قرار می گیرد. زیرا، تیرآهن هاش به نوعی اسکلت اصلی ساختمان ها را تشکیل می دهد.  این محصول با نام تیرآهن بال پهن نیز در بین مردم شناخته شده است. لذا، اگر می خواهید تا با علت نام گذاری این محصول، انواع آن، مزیت ها و معایب استفاده از آن، نحوه تولید، قیمت و نحوه خرید و …. آن به طور کامل و مفصل آشنا شوید، در ادامه مطلب همراه ما باشید. 

تیرآهن هاش چیست؟

قیمت تیرآهن هاش- قیمت تیرآهن 14تیرآهن یکی از مهم ترین مصالح ساختمانی به شمار می آید. تیرآهن هاش یک پروفیل نورد شده می باشد که دارای دو بخش بال و جان است. این محصول، در سایز های مختلف تولید می شود تا هر یک از مشتریان بنا به نیاز خود از آن در ساختمان سازی و یا در سایر صنایع، استفاده نمایند. تیرآهن هاش از سایز 100 تا 1000 میلی متر و با طول 12 متر ساخته می شود و در مقایسه با تیرآهن های معمولی، مانند تیرآهن 14 دارای بال بلند تر و پهن تری می باشد. بلندتر و پهن تر بودن بال های این نوع تیرآهن باعث شده تا به آن تیرآهن بال پهن نیز گفته شود. بخش جان تیرآهن هاش معمولا برای مقاومت در برابر نیرو‌های برشی، و بخش بال آن معمولا برای افزایش استقامت، طراحی شده است. لذا، زمانی که بخش جان آن به طور افقی قرار گرفته شود، شکل ظاهری آن به صورت حرف H انگلیسی مشاهده می گردد. به خاطر بسپارید که تولید این محصول بر اساس استانداردهای جهانی مختلفی است که سه نوع اصلی آن استاندارد st37، st44 استاندارد و استاندارد st52 ، می باشند که استاندارد st44 در مقایسه با دو نوع دیگر، رایج تر است.

تاریخچه تیرآهن هاش

تولید و استفاده از هر کدام از مقاطع فولادی، دارای قدمت و تاریخچه ای می باشد؛ تیرآهن بال پهن یا همان هاش، اولین بار در شرکت (Bethlehem) ساخته شد که به عنوان یکی از مهم ترین محصولات تولیدی این شرکت، معرفی شد. زیرا، زمانی که این محصول ساخته شده و روانه بازار گشت، تحول عظیمی در صنعت فولاد به وجود آمد. لازم به ذکر است تا بدانید که پیش از تولید این محصول، این شرکت محصول دیگری به نام تیرآهن I را نیز تولید می کرد. اما، تیرآهن هاش آن را معروف کرد و امروزه به عنوان یکی از مهم ترین دستاورد های آن شرکت به شمار می آید.
در سال 1856 درست هنگامی که اولین تیرآهن مرغوب در تورنتو برای ساختمان فدرال تولید می شد، تیرآهن هاش یا بال پهن نیز در بین مصرف‌ کنندگان مقاطع فولادی، شناخته شد. پس از آن، این محصول توانست جایگاه ویژه ای را در صنعت به دست آورده و در ساخت پل‌ ها، ساخت آسمان ‌خراش ‌ها، ساخت مجتمعات بزرگ، ساخت سوله ‌ها و … مورد استفاده قرار گرفت. به یاد داشته باشید که علاوه بر تمامی موارد فوق، در جنگ جهانی اول نیز از تیرآهن هاش به عنوان یک ماده‌ مورد نیاز، استفاده می کردند.

آشنایی با انواع تیرآهن هاش

قیمت تیرآهن هاش

تیرآهن بال پهن یا همان هاش دارای انواع مختلفی می باشد. دلیل اصلی وجود انواع تیرآهن هاش تفاوت در ضخامت و وزن هر کدام از آن ها است که به طور کلی انواع آن ها به دو دسته تقسیم می شوند که شامل موارد زیر می باشند:
• تیرآهن هاش سبک : همان گونه که از نام آن مشخص است، به تیرآهنی که ضخامت و وزن بال های کمتر می باشد، تیرآهن هاش بال سبک و یا IPB یا HEA گفته می شود. لازم به ذکر است تا بدانید که علامت L نشان دهنده‌ سبک ‌وزن بودن تیرآهن می باشد که در این نوع به راحتی قابل مشاهده است. این محصول، معمولا از سایز ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ میلی‌ متر و با ارتفاع مقطع ۹۶ الی ۹۹۰ میلی ‌متر و با طول بال ۱۰۰ الی ۳۰۰ میلی ‌متر ساخته شده و به فروش می رسد. در کشور عزیزمان ایران نیز این نوع از تیرآهن هاش معمولا در شرکت ذوب آهن ساخته می شود.
• تیرآهن هاش سنگین: نوع دیگری از تیرآهن بال پهن مربوط به نوع سنگین آن است که همواره بر اساس استاندارد فولاد کشور آلمان ساخته می شود. لازم به ذکر است تا بدانید که علامت V در این محصول، همواره نشان دهنده وزن بالای آن است. به یاد داشته باشید که تیرآهن هاش سنگین را معمولا با نام های دیگری همچون: نام های IPBV یا HEB نیز می شناسند. به طور کلی ضخامت بال های این نوع تیرآهن بیشتر از نوع قبلی است که همین امر باعث شده تا پر فروش تر نیز شود. به یاد بسپارید که تیرآهن بال پهن سنگین، همواره در سایزهای ۱۰۰ الی ۱۰۰۰ میلی ‌متر با ارتفاع120 تا 1000 میلی متر و با طول 106 الی 302 میلی متر، ساخته می شود.

مزیت ها و معایب استفاده از انواع تیرآهن هاش

استفاده از انواع آن درست همانند استفاده از سایر مقاطع فولادی، دارای مزیت ها و معایبی می باشد. مزیت ها و فواید استفاده از انواع تیرآهن هاش، شامل موارد زیر می باشند:

  •  به خاطر بزرگ تر بودن سطح مقطع و همچنین برابر‌ی پهنای بال آن با ارتفاع‌ آن، هر یک از شما عزیزان می توانید از این محصول برای ستون یا تکیه ‌گاه استفاده کنید.
     نوع سبک و سنگین تیرآهن بال پهن، در مقابل حرکات و رانش زمین، نیروهای برشی و خمشی و … بسیار مقاوم می باشد.
     تیرآهن هاش با سرعت بالایی و به راحتی نصب می گردد که این مسئله باعث می شود تا پروژه های ساختمانی و صنعتی با سرعت بالایی به انتها برسند.
     لازم به ذکر است تا بدانید که با کمک تیرآهن هاش، ضریب خطا و میزان مصرف آهن به طرز چشمگیری کاهش پیدا می کند که این امر باعث می شود تا هزینه ‌های عملیاتی به میزان زیادی کم شود.
     به عنوان یکی دیگر از مزیت های تیرآهن هاش می توان به کاربرد گسترده آن اشاره کرد. زیرا، از این محصول، همواره برای کشتی ‌سازی، سد‌سازی، پل‌ سازی و …. استفاده می شود.

معایب استفاده از انواع تیرآهن هاش

علاوه بر موارد فوق که جزء اصلی ترین مزیت های استفاده از انواع تیرآهن بال پهن به شمار می آیند، استفاده از این آن ها دارای معایبی نیز هستند که شامل موارد زیر می باشند:

  •  انواع تیرآهن هاش در دماهای بالا، مقاومت کمی دارند و دچار مشکلات مختلفی می شوند.
     تیرآهن هاش سبک و سنگین در برابر شرایط مختلف دچار خوردگی می شوند که این موضوع باعث می شود تا برای حفاظت از سازه‌، هزینه‌ اضافه ای در نظر گرفته شود.
     لازم به ذکر است تا بدانید که جوش انواع تیرآهن هاش در سازه‌ های فولادی مختلف، در بر دارنده هزینه ‌های نسبتاً بالایی می باشد.

نحوه تولید تیرآهن هاش چگونه است؟

 به دلیل تنوع در نوع تیرآهن هاش بال پهن، شیوه ساخت آن ها نیز با یکدیگر متفاوت می باشند. به طور کلی  روش‌ های ساخت تیرآهن هاش به دو فرآیند اصلی تقسیم می گردند که بسته به نوع مواد مصرفی، در فرم ‌های H شکل و یا اسلب ‌های مستطیلی، متفاوت می باشند که هر دو صورت آن ها شامل موارد زیر می باشند:

  •  فرم‌های H شکل: هنگامی که از فرم ‌های H شکل به عنوان مواد اولیه، استفاده گردد؛ به خاطر شباهت زیاد آن ها به محصولی که در انتها به دست می ‌آید، فرم دهی آ ن‌ها به صورت کاملا یکنواخت انجام می شود.
     اسلب‌ های مستطیلی: زمانی که از اسلب های مستطیلی، استفاده شود، محصولات سنگین ‌تر و با سایز های متفاوتی تولید می شوند. لذا، این شیوه در مقایسه با نوع قبلی، کاربرد بیشتری دارد. اما، این شیوه در مقایسه با نوع قبلی مزیت کمتری را دارا می باشد. در واقع، این محصول رفته رفته افزایش عرض پیدا کرد و با هدایت دقیق اسلب فولادی در میان نورد، صورت می گیرد. اما، اگر این اتفاق رخ ندهد و یا به درستی انجام نشود، باعث به وجود آمدن ایجاد ضخامت نامتعادل در بال خواهد شد.

همواره برای ساخت انواع تیرآهن های بال‌ پهن، از فرآیند نورد گرم کمک گرفته می شود. این فرآیند تولید، خود دارای چندین مرحله‌ گوناگون نورد می باشد. نورد یا رولینگ به فرآیندی می گویند که در آن یک محصول به دمای بالاتر از 1100 درجه سانتی ‌گراد رسیده شده و یک حالت موم ‌سانی یا نرم‌ شوندگی داشته باشد. به طور کلی، روشی که برای فرآیند تولید انواع تیرآهن هاش در نظر گرفته شده است دارای مراحلی است که شامل موارد زیر می باشند:

  •  مرحله پخت و افزایش دمای شمش ‌ها
     مرحله قالب ‌دهی شمش ‌ها
     مرحله عبور از ایستگاه‌ های چند بخشی و تحت فشار قرار دادن محصول
     مرحله کاهش لبه ‌ها و ضخامت بال
     مرحه سایزینگ نهایی

انواع تیرآهن های هاش چه کاربردی دارند؟

انواع تیرآهن هاش، دارای کاربردهای گوناگونی در صنایع مختلف می باشند که از جمله مهم ترین کاربردهای آن ها، به شرح زیر می باشند:

• از انواع تیرآهن هاش برای ساخت ساختمان های مختلف استفاده می شود. زیرا، این محصولات به خاطر پهن بودن تنش کمتری را به کل سازه منتقل می کنند. همین امر باعث می شود تا از انتقال نیروهای وارده به سازه ها جلوگیری کرده و در زمان وقوع بلایای طبیعی همچون زلزله، بسیار مفید واقع شوند.
• انواع تیرآهن های هاش یا بال پهن، به خاطر اندازه ‎های طویل (100متری) که دارند، می ‌توانند در برج ‌سازی نیز مفید واقع شده و کاربرد گسترده ای داشته باشند.
• علاوه بر ساختمان سازی و برج سازی، از انواع تیرآهن های بال پهن در پالایشگاه ها نیز استفاده می شود که به صورت بست تیرآهنی، مورد استفاده قرار می گیرند.
• یکی دیگر از کاربردهای انواع تیرآهن های بال پهن، مربوط به ساخت پل ها می باشد. زیرا، همواره تیرهای فولادی و بتنی، سازه های اصلی پل ها را تشکیل می دهند. لذا، برای این که مقاومت آن ها بیشتر گردد، همواره از تیرآهن های مستحکم و بلندی همچون: تیرآهن هاش استفاده می نمایند. زیرا، این محصولات استحکام بالایی دارند و در صورت استفاده از آن ها، بقای پل ها افزایش پیدا می کنند.
• یکی دیگر از موارد استفاده از انواع تیرآهن های هاش، در خرپاها می باشند. لذا، هر گاه که بخواهند ستون ها را از هر سازه حذف کنند، برای جلوگیری از کاهش استحکام سازه از خرپا به جای ستون استفاده می نمایند.

قیمت و نحوه خرید انواع تیرآهن هاش

تیرآهن های هاش به دلیل تفاوت در وزن نهایی خود، قیمت های متفاوتی نیز دارند. در واقع، وزن آن ها، ضخامت بال ها و سایر عوامل باعث شده اند تا نرخ آن ها یکسان و ثابت نباشد. برای خرید این محصولات می توانید هم به صورت حضوری برای خرید اقدام کنید و هم به صورت آنلاین سفارش خود را ثبت نمایید.

سوالات متداول در رابطه با قیمت تیرآهن هاش

• تیرآهن هاش چیست و انواع آن کدامند؟

• تیرآهن هاش یک پروفیل نورد شده می باشد که دارای دو بخش بال و جان است. این نوع تیرآهن دارای دو نوع اصلی سبک و سنگین می باشد که از نظر وزن و ضخامت بال ها با هم فرق می کنند.

• انواع تیرآهن هاش چه کاربردی در صنایع مختلف دارند؟

از انواع تیرآهن های هاش در صنعت های مختلف و برای ساخت پل ‌ها، برای ساخت آسمان ‌خراش‌ ها، برای ساخت مجتمعات بزرگ، برای ساخت سوله ‌ها، در پالایشگاه ها و …. به صورت گسترده استفاده می شود.

• قیمت تیرآهن هاش چقدر است؟

نرخ تیرآهن هاش تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد و نمی توان قیمت ثابت و واحدی را برای آن در نظر گرفت. لذا، شما برای اطلاع از قیمت تیرآهن هاش می توانید با همکاران ما ارتباط برقرار کنید.

خلاصه مطلب
انواع تیرآهن ‌ها در صنعت ساختمانی، در صنعت راه‌ سازی و …، کاربردهای گسترده ای دارند. یی از متداول ترین نوع آن ها، تیرآهن بال پهن یا هاش می باشد. اگر سوالی در این زمینه دارید و یا می خواهید  با این محصول آشنا شوید و یا اگر تصمیم به خرید انواع تیرآهن هاش دارید و یا می خواهید از نرخ هر یک از تیرآهن های بال پهن سبک و سنگین مطلع شوید، می توانید با همکاران ما در واحد فروش تماس بگیرید.