قیمت میلگرد
جستجو کردن

پروفیل های فولادی از نظر جنس و شکل ظاهری، انواع مختلفی دارند که یکی از اصلی ترین آن ها پروفیل طرح ‌دار است. به پروفیلی که بر روی سطح آن نقش ‌هایی به شکل کنگره یا طرح ‌هایی مثل گل و اسلیمی وجود دارند، پروفیل طرح ‌دار می ‌گویند. این محصول از نظر شکل ظاهری شبیه به شکل قوطی طرح‌ دار بوده اما، در شکل ‌هایی مثل: لوله، پروفیل درب و پنجره و…، نیز به تولید می ‌رسند.

انواع پروفیل ‌ها از نظر نوع پروفیل و همچنین از نظر نقش روی آن ها و جنسشان با هم متفاوت هستند. اغلب از انواع این محصولات برای استفاده در راه پله و پله‌ های متحرک، برای زیباسازی نمای خارجی ساختمان ‌ها، برای ساخت درب و پنجره، برای ساخت مبلمان و دکوراسیون داخلی و…، استفاده می ‌کنند. برای آشنایی بیشتر با پروفیل طرح ‌دار و کاربرد و انواع آن در ادامه مطلب همراه ما باشید.

منظور از پروفیل طرح ‌دار چیست؟

پروفیل فولادی که در سطح بدنه خود دارای طرح ‌ها و اشکال مختلفی باشد را پروفیل طرح‌ دار می ‌نامند. بر روی سطح این پروفیل، اشکال مختلفی مثل: طرح گل، کنگره، طرح اسلیمی و…، وجود دارند.. دلیل اصلی ایجاد طرح‌ هایی برای پروفیل ‌های فولادی، استفاده از آن ها در تزیین و افزایش زیبایی ظاهری ساختمان‌ ها می ‌باشد. تولیدکنندگان پروفیل ‌های طرح ‌دار در ایران همواره با استفاده از تکنیک ‌های مختلف مثل: دستگاه لیزر آن ها را شکل داده و به پروفیل ‌های طرح دار تبدیل می ‌کنند. انواع این پروفیل ‌ها با ضخامت پایین و ظرافت بیشتری به تولید می ‌رسند.
به طور مثال: پروفیلی با ضخامت ۲ الی ۳ میلی ‌متر دارای سایز مربعی ۲۰ در ۲۰ تا ۱۲۰ در ۱۲۰ میلی ‌متر و قوطی مستطیلی ۳۰ در ۲۰ تا ۴۰ در ۶۰ میلی ‌متر می ‌باشد. ماده اولیه سازنده پروفیل‌ های طرح ‌دار معمولاً ورق سیاه هستند که آن ها را با پروفیل سیاه نیز می ‌شناسند. اما، گاهی اوقات با توجه به نیاز و سفارش مشتریان یا نیاز یک پروژه، پروفیل طرح ‌دار از جنس فولاد ضد زنگ یا استنلس استیل نیز به تولید می ‌رسد. همچنین، گاهی برای افزایش مقاومت در برابر خوردگی و یا زنگ زدگی این پروفیل ها را از پوشش گالوانیزه به تولید می ‌رسانند.

قیمت پروفیل | پروفیل طرح ‌دار| فولادکو
پروفیل طرح‌ دار چگونه ساخته می‌ شود؟

برای ساخت پروفیل ‌های طرح ‌دار روش ‌های بسیار متعددی وجود دارند. بدین منظور ابتدا نوع پروفیل را انتخاب کرده و طرح مورد نظر را نیز از بین طرح ‌ها بر می ‌گزینند. در واقع سازندگان باید ابتدا نوع پروفیل یعنی مربع یا مستطیلی بودن آن را انتخاب نموده و سپس طرح ایجاد طرح مورد نظر را نیز بر روی آن انتخاب نمایند. پس از انتخاب طرح باید با استفاده از برش و تراشکاری آن ها را بر روی پروفیل‌ ها ایجاد کنند. یکی از دستگاه ‌های پرمصرف برای این کار، دستگاه لیزر است که به راحتی می ‌توان با کمک آن طرح مورد نظر را بر روی پروفیل ایجاد کرد.
البته برخی از تولید کنندگان از دستگاه کنگره زن پروفیل نیز برای این کار استفاده می‌ کنند. ایجاد طرح باید سطح پروفیل را به صورت یک دست کرده و هیچگونه تیزی یا عواملی از این قبیل بر روی سطح آن باقی نماند. در مرحله بعدی در صورتی که پروفیل‌ هایی مثل پروفیل گالوانیزه در حال ساخت باشند، باید پوشش ‌هایی را برای آن ها ایجاد کرد. همچنین برخی از پروفیل ‌ها را برای افزایش زیبایی بیشتر، رنگ آمیزی می‌ کنند. در مرحله نهایی آن ها را در سایزهای مورد نظر برش زده و بسته‌ بندی کرده و در بازارها عرضه می‌ نمایند.

انواع پروفیل طرح ‌دار کدامند؟

پروفیل  های طرح ‌دار به طور کلی از نظر دو دسته با هم متفاوت هستند که شامل نوع پروفیل و طرح ایجاد شده بر روی پروفیل می ‌باشند. این محصولات، معمولا به دو صورت قوطی مربع و مستطیل به تولید می ‌رسند که به آن ها قوطی فلزی طرح ‌دار نیز می ‌گویند. گاهی می‌ توان پروفیل ‌های آهنی دیگر مثل: پروفیل درب و پنجره، پروفیل لوله و..، را نیز جزء پروفیل ‌های طرح ‌دار نامید؛ اما، در صورتی که بر روی سطح آن ها اشکال مختلفی ایجاد گردد.

به طور کلی پروفیل‌ های فولادی از نظر نوع به قوطی درب پنجره و لوله تقسیم می ‌شوند که هر یک کاربرد متفاوتی دارند. از نظر نقشه روی پروفیل نیز آن ها به دسته ‌های مختلفی تقسیم می ‌شوند که مربوط به نقش و تزیین ایجاد شده بر روی آن ها است. انواع پروفیل‌ های طرح ‌دار از نظر نقش روی آن ها شامل موارد زیر هستند:

گاهی اوقات می ‌توان اشکال و نوع پروفیل را به صورت سفارشی انتخاب کرد. در این صورت توسط نرم ‌افزارهای مخصوص مثل: نرم ‌افزار کورل، طرح‌ های جدیدی را بر روی آن ها با استفاده از برش لیزر یا دستگاه cnc ایجاد می ‌کنند.

قیمت پروفیل | پروفیل طرح دار | فولادکو
انواع پروفیل‌ های فولادی چه کاربردی دارند؟

اصلی ‌ترین کاربرد پروفیل‌ های فولادی یا قوطی ‌های پروفیل، برای افزایش زیبایی یک ساختمان و پروژه می ‌باشد. این محصولات علاوه بر این که باعث افزایش زیبایی یک پروژه هستند. مقاومت بالایی نیز داشته و می ‌توان از آن ها به منظور افزایش استحکام نیز استفاده کرد. اصلی ‌ترین کاربرد انواع پروفیل‌ های طرح‌ دار شامل موارد زیر هستند:

نکات خرید پروفیل طرح‌ دار

برای خرید پروفیل‌ های طرح ‌دار هر یک از شما باید نکاتی را دانسته و رعایت فرمایید که شامل موارد زیر هستند:

خلاصه مطلب
ما در این بخش از مطلب تلاش کردیم تا شما عزیزان را به طور کامل و مفصل با پروفیل طرح دار آشنا کنیم. پروفیل طرح ‌دار همواره از ورق سیاه به تولید می ‌رسد؛ اما، گاهی اوقات برای ساخت آن از فولاد و ضد زنگ با ورق گالوانیزه نیز برای افزایش مقاومت در برابر زنگ زدگی خوردگی استفاده می ‌کنند. این محصول کاربرد گسترده‌ ای در صنایع مختلف دارد که اصلی ‌ترین کاربرد آن مربوط به استفاده در راه پله‌ ها و پله ‌های متحرک، زیبا سازی نمای ساختمان و…، هستند. این محصول نیز نسبت به پروفیل ساده بیشتر است و پارامترهای مختلفی بر قیمت آن تاثیر گذار می ‌باشند. برای اطلاع از قیمت پروفیل ‌های طرح ‌دار یا سایر محصولات فولادی، می ‌توانید با همکاران ما در فولاد کو ارتباط برقرار کرده و با پرداخت مناسب ‌ترین مبلغ با کیفیت ‌ترین‌ ها را تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *