قیمت میلگرد
جستجو کردن

یکی از انواع پروفیل‌ های موجود در بازارهای داخلی و خارجی پروفیل سی پرلین یا پروفیل c نام دارد که شکل ظاهری آن شبیه به حرف انگلیسی c بوده و دلیل اصلی نام گذاری آن نیز این موضوع می ‌باشد. این محصول به نوعی یک پروفیل باز به شمار می ‌آید و اغلب از آن برای قاب بندی در‌ها، سقف ‌ها، پنجره ‌ها، ریل‌ های پاراپت و ریل ‌های جانبی و…، استفاده می ‌کنند. این محصول، از نظر ارتفاع به دسته‌ های مختلفی تقسیم می‌ شود که عبارتند از پروفیل c 16، پروفیل ۱۸ و پروفیل ۲۰ و پروفیل ۲۲ و پروفیل ۲۴ هستند که ضخامت هر یک از آن ها بین ۲ الی ۲.۵ الی ۳ میلی ‌متر است. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با این محصول در ادامه مطلب با ما باشید.

منظور از پروفیل c یا سی پرلین چیست؟

انواع پروفیل ‌ها در زمان ساخت به دو دسته باز و بسته تقسیم می‌ شوند که پروفیل‌ های سی پرلین در دسته باز قرار دارند. این محصول با نام تیرچه سی پرلین نیز شناخته می ‌شود و اغلب از آن برای تشکیل دیوارها یا تیرچه ‌های کف سازه ‌ها استفاده می ‌کنند. این محصول انواع مختلفی دارد که تمامی آن ها دارای امتداد یکسانی در طرفین خود هستند. لذا، می ‌توان از آن ها در دهانه ‌های تکی استفاده کرد. برای تولید این پروفیل معمولاً از دستگاه رول فرمینگ استفاده می ‌کنند و ماده اصلی تشکیل دهنده این محصول نیز ورق‌ های فولادی و گالوانیزه هستند. به همین خاطر پروفیل ‌های سی پرلین در برابر رطوبت و آب از مقاومت بالایی برخوردارند. این محصول دارای دو لبه و دو فلنج می‌ باشد که به همین خاطر از نظر شکل ظاهری شبیه به حرف انگلیسی c شده است.

انواع پروفیل سی پرلین کدامند؟

این محصول از نظر ارتفاع به دسته‌ های مختلفی تقسیم می‌ شود که عبارتند از:

انواع این پروفیل‌ ها دارای ضخامتی در محدوده ۲ الی دو و نیم الی ۳ میلی ‌متر می ‌باشند و ضخامتی بیشتر از این برای آن ها گزارش و ثبت نشده است. طول این پروفیل ‌ها نیز معمولاً ۶ متر بوده و وزن هر شاخه تقریبی آن ها بین ۲۳ الی ۵۵ کیلوگرم می‌ باشد.

پروفیل سی پرلین چگونه تولید می‌ شود؟

پروفیل سی پرلین| قیمت پروفیل | فولادکو

تولید این نوع پروفیل دارای مراحلی است که عبارتند از:

1. تهیه مواد اولیه

اولین اقدامی که برای تولید این محصول الزامی است، تهیه مواد اولیه می ‌باشد. در کشورمان ایران اغلب مواد اولیه سازنده انواع پروفیل‌ ها از طریق کارخانه فولاد مبارکه تهیه می ‌شوند. اما، گاهی اوقات برخی از مواد تشکیل دهنده پروفیل‌ ها از کشورهایی مثل: برزیل، آسیای میانه و اروپای شرقی نیز وارد می‌ شوند. معمولاً برای ساخت این نوع پروفیل از ورق‌ های گالوانیزه و ورق‌ های فولادی استفاده می ‌کنند. از سایر ورق‌ ها نمی ‌توان برای این کار استفاده کرد؛

زیرا، ورق ‌های مورد استفاده در ساخت این محصول باید دارای ترکیبات شیمیایی خاصی بوده و از خواص مکانیکی قابل توجهی برخوردار باشند تا در زمان تولید مشکلی به وجود نیاید. معمولاً ورق ‌های فولادی و گالوانیزه که در این فرایند استفاده می ‌شوند، باید دارای استانداردهای خاصی باشند. ترکیبات شیمیایی آن ها نیز باید شامل: فسفر، منگز، گوگرد، کربن و…، باشند. پس از تهیه مواد اولیه باید آن ها در دسته ‌های مختلفی در انبار نگهداری شوند تا نوبت به ساخت پروفیل فرا برسد.

2. برش کلاف به صورت نواری

پس از تهیه و دسته ‌بندی مواد اولیه باید با استفاده از دستگاه ‌های برش، کلاف ‌های تهیه شده را به نوارهایی با اندازه ‌های معین تبدیل کرد. دستگاه ‌های برش در دو نوع اتوماتیک و نیمه اتوماتیک وجود دارند. هر یک از آن ها دارای بخش‌ های مختلفی مثل: ذخیره کلاف، ضربه ‌گیر، سیستم باز کننده طوقه‌ های کلاف، کلاف گیر، سیستم کنترل کننده تنظیمات، میز حمل کننده، صاف کننده ورق، قرقره ‌های هدایت ورق، گیوتین، غلتک ‌های تغذیه ورق، غلتک ‌های جدا کننده نوارهای بریده شده، نگهدارنده نوارها، قسمت اصلی برش ورق ‌ها و قسمت جمع آوری می‌ باشند.

با استفاده از این دستگاه ابتدا باید کلاف‌ ها را بر روی کلافگیر قرار داد و به دور آن به طور کامل چرخاند. پس از آن با استفاده از سیستم باز کننده طوقه کلاف، تمامی آن ها باز شده و سر ورق ‌ها به زیر غلتک‌ های صاف کننده هدایت می ‌شوند. پس از باز شدن و تخت شدن کامل تمامی ورق ‌ها، گیوتین دستگاه سر آن ها را به طور کامل می ‌برد تا در زمان جوشکاری مشکلی برای ورق‌ ها به وجود نیاید.
سپس مجدداً با استفاده از غلتک ‌های مخصوص، ورق ‌ها را از صافی رد می‌ کنند. در مرحله بعدی عملیات حرارتی بر روی آن ها انجام می ‌شود تا میزان سختی تیغه ‌ها تا حد زیادی افزایش پیدا کنند. معمولاً میزان سختی آن ها باید بین ۵۹ تا ۶۱ راکول شود. فاصله بین این تیغه ‌ها نیز باید با عرض نوارهای مورد استفاده به طور درست تنظیم شوند و به بهترین شکل ممکن برش انجام شود. در بخش بعدی نوارهای بریده شده به سمت جلو در حرکت هستند و از دو عدد شفت جدا کننده عبور داده می ‌شوند.

پس از آن، نوارها در گیره مخصوصی که در بخش نوار جمع کن وجود داشتند، گیر کرده و در این وضعیت قطر نوار جمع کن توسط سیستم هیدرولیکی به اندازه چند سانتی‌ متر باز می ‌شود. با این کار داخلی ‌ترین لایه ورق جدا شده و به راحتی نوارها به واسطه میز متحرک به سمت محور اصلی حرکت کرده و به خارج از دستگاه هدایت می ‌گردند. در نهایت نوارها دسته‌ بندی شده و به بخش‌ های گوناگون خط تولید پروفیل منتقل می ‌شوند.

3. ساخت پروفیل c

پروفیل c | قیمت پروفیل | فولادکو

روش تولید پروفیل های سی پرلین با توجه به امکاناتی که دستگاه‌ های ماشینی اتومات یا نیمه اتومات دارند، با هم کمی متفاوت است. اغلب تولید کنندگان این محصول را به صورت مستقیم به تولید می ‌رسانند و دستگاه ‌های لازم برای این بخش شامل: بخش‌ های فرمینگ اولیه، گیوتین، تغذیه نوار، قسمت جوش سر و ته نوار، انباره فرمینگ نهایی، قسمت جوش دو لبه، پروفیل خنک کننده برش یا راه اتوماتیک، براده برداری، سایزینگ با تعداد ۴ الی ۱۲ شتاب دهنده و میز تخلیه می‌ باشند. بعضی از دستگاه‌ ها که نیمه اتومات هستند؛ تمامی بخش‌ های ذکر شده را دارا نیستند. اما، در صورت کلی فرایند ساخت این پروفیل با کمک دستگاه‌ های اتوماتیک و نیمه اتوماتیک به روش سرد انجام می ‌شود. برای ساخت این محصول نیز استانداردهای مختلفی وجود دارد که استانداردهای تولید این محصول به ۵ گروه معروف تقسیم می ‌شوند و عبارتند از:

• پروفیل ‌هایی با ضخامت ۳ میلی‌ متر، وزن ۲۳ کیلوگرم و طول ۶ متر و ارتفاع ۱۶۰ میلی‌ متر
• پروفیل ‌هایی با طول ۶ متر، ضخامت ۳ میلی‌ متر، وزن ۴۵ کیلوگرم و ارتفاع ۱۸۰ میلی ‌متر
• پروفیل ‌هایی با طول ۶ متر، وزن ۴۸ کیلوگرم، ضخامت ۳ میلی‌ متر و ارتفاع ۲۰۰ میلی‌ متر
• پروفیل ‌هایی با ضخامت ۳ متر، ارتفاع ۲۲۰ متر طول، ۶ متر و وزن ۵۱ کیلوگرم
• پروفیل ‌هایی با ضخامت ۳ میلی ‌متر، ارتفاع ۲۴۰ میلی ‌متر و وزن ۵۵ کیلوگرم

انواع پروفیل ‌های سی پرلین چه کاربردی دارند؟

اصلی ‌ترین کاربرد این محصولات در صنعت ساختمان سازی می ‌باشد؛ اما، از آن در صنعت خودروسازی و ساخت انواع کرکره ‌ها و…، نیز استفاده می ‌کنند. این پروفیل ‌ها به نوعی برای پوشش دهی سقف‌ های شیبدار یا سوله‌ ها، برای ساخت کرکره‌ ها، اتصال ستون ‌هایی در فواصل دور و…، نیز کاربرد دارند. در صنعت ساختمان سازی برای افزایش استحکام ستون‌ هایی که از هم دور هستند و همچنین به عنوان پوششی برای دیوارهای سازه‌ ها و افزایش مقاومت آن ها از این پروفیل استفاده می ‌کنند. البته، گاهی اوقات در دیوارهای غیر باربر نیز از این محصول برای افزایش استحکام آن استفاده می ‌شود.

مزایا و ویژگی های این پروفیل نیز بیشمار هستند که مهم ترین آن ها عبارتند از:

خلاصه مطلب
ما در این بخش از مطلب تلاش کردیم تا شما را با پروفیل سی پرلین آشنا کنیم. این محصول در دسته پروفیل‌ های باز قرار دارد و در عین حال که از وزن کمی برخوردار است؛ اما، مقاومت زیادی در برابر عوامل مختلف دارد. قیمت این محصول تحت تاثیر نرخ نهایی ورق ‌های فولادی و ورق ‌گالوانیزه می ‌باشد. برای اطلاع از قیمت این نوع پروفیل می‌ توانید با همکاران ما در فولاد کو ارتباط برقرار کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *