قیمت میلگرد
جستجو کردن

یکی از پرکاربردترین ورق‌ ها در صنعت فولاد ورق شیروانی است که علاوه بر مقاومت بالا، دارای ظاهری زیبا نیز می ‌باشد. ورق شیروانی انواع مختلفی دارد که شامل: ورق شیروانی شادولاین، ورق شیروانی کرکره ای، ذوزنقه ای و… هستند. این ورق ‌ها اغلب در سقف‌ های شیروانی استفاده می ‌شوند و به عنوان پوششی محافظ در این بخش کاربرد دارند. البته از آن ها در ساخت آلاچیق ‌ها، سایبان ‌ها، سر در پارکینگ‌ ها، سقف سوله‌ ها و…، نیز استفاده می ‌شوند. ورق ‌های شیروانی دارای ویژگی ‌ها و مزیت ‌های بسیار زیادی هستند که عبارتند از: مقاومت در برابر خوردگی، مقاومت در برابر سایش، نصب آسان و سریع، ظاهر زیبا و درخشان، وزن سبک می باشند. برای آشنایی بیشتر با این محصول در ادامه مطلب همراه ما باشید.

ورق شیروانی چیست؟

به ورق فلزی که با روش‌ های مختلف مثل گالوانیزاسیون سرد یا گرم به ورق گالوانیزه تبدیل شده و سپس با استفاده از دستگاه‌ های مخصوص دارای ظاهری با فرم و شکل اشکال دلخواه می‌ شود، ورق شیروانی می ‌گویند. این محصول به نوعی یکی از انواع ورق ‌های گالوانیزه به شمار می ‌آید که وزن بسیار سبکی نیز دارد. در عین حال که ورق شیروانی دارای وزن سبکی است؛ اما، از مقاومت بالای نیز در برابر پوسیدگی خوردگی فرسایش و…، برخوردار است. ضخامت این محصول اغلب از بازه 0/3 تا 1/5 میلی‌ متر متفاوت است و ضخامت آن ارتباط مستقیم با وزن و قیمت و مقاومتش دارد. ورق شیروانی بر حسب جنس معمولاً به دو دسته گالوانیزه و رنگی تقسیم می ‌شود که هر یک از این محصولات از نظر کاربرد و شکل ظاهری با هم متفاوت هستند.

انواع ورق شیروانی کدامند؟

ورق ‌های شیروانی از نظر جنس به دو دسته رنگی و گالوانیزه تقسیم می ‌شوند و از نظر شکل ظاهری و کاربرد نیز انواع مختلفی دارند که عبارتند از:

ورق شیروانی گالوانیزه

در صورتی که در زمان تولید از ورق گالوانیزه استفاده شود، این محصول به وجود می آید. این ورق ها، در برابر زنگ زدگی و خوردگی از مقاومت بالایی برخوردار هستند و در عین حال از نظر اقتصادی نیز قیمت مقرون به صرفه ‌ای دارند. اغلب اوقات از ورق‌ های شیروانی گالوانیزه در ساخت سقف‌ های شیروانی استفاده می ‌کنند.

ورق شیروانی رنگی

یکی دیگر از انواع ورق‌ هایی که از نظر جنس با بقیه متفاوت است، نوع رنگی می ‌باشد. ورق ‌های رنگی با لایه ‌ای از رنگ کوره ‌ای پوشیده می‌ شوند که علاوه بر ظاهر زیبای خود، در برابر شرایط آب و هوایی مرطوب نیز مقاوم می ‌باشند. ورق ‌های شیروانی رنگی نیز در برابر فرسایش، رطوبت، خوردگی، باران ‌های اسیدی و…، از استحکام بالایی برخوردار هستند و اغلب در ساخت سقف ‌های شیروانی مورد استفاده قرار می ‌گیرند.

ورق شیروانی ذوزنقه ‌ای

این محصول بر روی سطح خود دارای موج‌ های مربعی شکل بوده و ابعاد آن بر اساس سفارش مشتریان متفاوت می ‌باشد. ورق شیروانی ذوزنقه‌ ای از مقاومت بالایی در برابر فشارها و کشش ‌ها برخوردار بوده و همچنین در برابر رطوبت نیز مقاوم است. معمولا تولید کنندگان ورق شیروانی ذوزنقه را در ابعاد ۱۰۰ و ۱۲۰ سانتی ‌متر تولید می ‌کنند و ضخامت آن ها نیز بین ۰/۴ الی ۰/۶ میلی ‌متر متغیر است. از این محصول معمولاً در صنعت ساختمان سازی برای آب بندی سقف ‌ها استفاده می ‌کنند. البته گاهی برای حصار زمین ‌ها نیز کاربرد گسترده ‌ای دارد.

ورق شیروانی شادولاین

یکی دیگر از پرکاربردترین انواع این محصول، ورق شادولاین نام دارد که شباهت زیادی به نوع قبلی دارد. اما، تنها تفاوت آن در برآمدگی ‌های کوچکی در میان گام ‌های آن است. طراحی منحصر به فرد نوع شادولاین باعث شده تا در مقایسه با نوع ذوزنقه طرفداران بیشتری داشته باشد. این محصول معمولاً دارای عرض ۱۰۰ سانتی ‌متر بوده و طول آن نیز بسته به نیاز مشتریان می ‌تواند متغیر باشد. ضخامت تولیدی این ورق ها نیز حدودا بین ۰/۳ الی ۰/۷ میلی متر است. از این ورق برای عایق ‌بندی و همچنین در سوله ‌ها، سایبان‌ ها و ویلاها استفاده می‌ کنند.

ورق شیروانی کرکره ‌ای یا سینوسی

یکی از بهترین و قدیمی ‌ترین ورق ‌های شیروانی کرکره‌ ای یا سینوسی نام دارد. این محصول فرم دهی خاصی دارد و در سطح خود نیز دارای تعداد خم‌ های بالایی است که این موضوع باعث افزایش مقاومت آن در برابر فشار شده است. این ورق معمولا دارای عرض ۱۰۰ و ۱۲۰ سانتی‌ متر بوده و طول آن نیز متناسب با نیاز مشتریان متفاوت می ‌باشد. وجود خم ‌های بالا در سطح ورق کرکره ‌ای سبب شده تا آب باران بر روی آن باقی نمانده و به راحتی به سطح زمین منتقل شود. از نظر قیمت این ورق در مقایسه با سایر ورق شیروانی ارزان‌ تر بوده و اغلب برای حصارکشی یا تولید سقف ساختمان و ویلاها استفاده می ‌کنند. ورق کرکره ‌ای یا سینوسی عمر بالایی دارد و در رنگ ‌های متنوعی به تولید می ‌رسد.

ورق شیروانی لمبه یا دامپا

ورق لمبه یا دامپا، معمولاً برای نماسازی ساختمان ‌ها مورد استفاده قرار می ‌گیرد که ضخامت آن نیز در مقایسه با نوع قبلی بسیار کمتر می‌ باشد. به همین خاطر، اغلب از این محصول در پوشش داخلی زیر سقف ‌ها، روی دیوارها، سقف پارکینگ‌ ها و مواردی از این قبیل استفاده می‌ کنند. برای نصب آن نیز معمولا از روش جوشکاری استفاده می شود. این محصول در برابر رطوبت مقاوم بوده و دچار تغییر رنگ نمی ‌شود. همچنین، در برابر اشتعال و حرارت نیز از مقاومت زیادی برخوردار است.

ورق شیروانی پالرمو

یکی از محبوب ‌ترین و پرفروش‌ترین انواع این ورق که اغلب در سقف ساختمان‌ ها و ویلاها مورد استفاده قرار می‌ گیرد، ورق شیروانی پالرمو نام دارد. این محصول از نظر ظاهری شبیه به ورق ‌های سفالی قدیمی هستند؛ اما، وزن آن بسیار کمتر بوده و به راحتی نصب می ‌گردد. از نظر قیمتی نیز ورق پالرمو مقرون به صرفه بوده و در برابر زلزله از مقاومت بالایی برخوردار است. گاهی اوقات افراد ورق شیروانی پالرمو را با نام ورق سفال ژاپنی و سوئدی نیز می‌ نامند. عرض این محصول بین ۱۰۰ الی ۱۲۰ سانتی ‌متر متغیر بوده و تنوع رنگی بالایی نیز دارا می ‌باشد.

ورق شیروانی جنوا و پرچین

یکی از جدیدترین انواع این محصول جنوا نام دارد که از استحکام بالاتری در مقایسه با نوع پالرمو برخوردار است. این محصول در عرض های ۱۰۰ الی ۱۲۰ سانتی ‌متر و با طول دلخواه تولید شده و در بازارها عرضه می‌ شود. برخی از افراد این محصول را نیز با نام طرح سفال ایتالیایی و فرانسوی می ‌نامند. ورق شیروانی پرچین نیز دارای ظاهر بسیار زیبایی بوده و در عین حال از استحکام بالایی برخوردار است. از نظر ظاهری شبیه به آجر بوده و به همین خاطر اغلب در نماسازی و زیباسازی ساختمان‌ ها مورد استفاده قرار می ‌گیرد. نصب این محصول آسان و سریع بوده و از کیفیت بالایی برخوردار است.

ورق ‌های شیروانی فلزی و غیر فلزی

این محصولات از نظر جنس نیز به دو دسته فلزی و غیر فلزی تقسیم می‌ شوند. معمولاً ورق ‌های مسی، آلومینیومی و گالوانیزه در دسته ورق ‌های فلزی قرار می ‌گیرند. ورق‌ های چوبی، سنگی یا فایبرگلاسی در دسته ورق ‌های شیروانی غیر فلزی قرار می ‌گیرند. محصولات غیر فلزی دارای ظاهری سنتی بوده و نمای کلاسیک را برای بخش‌ های مختلف به وجود می ‌آورند. در عین حال آن ها از وزن مناسبی برخوردار بوده و دوام و استحکام بالایی در برابر عوامل مختلف دارند. ورق‌ های شیروانی فلزی از مقاومت بالاتری نسبت به نوع غیر فلزی برخوردار بوده و در عین حال وزن بیشتر و قیمت بالاتری نیز دارند.

ورق ‌های شیروانی چه کاربردی دارند؟

این محصول به خاطر تنوع بسیار زیادی که دارند، کاربرد گسترده ‌ای نیز در بخش ‌های مختلف دارا می ‌باشند. برخی از مهم‌ ترین کاربردهای آن ها عبارتند از:

مزایا و معایب انواع ورق‌ های شیروانی

 

انواع این محصول دارای مزایا و معایب بی ‌شماری هستند که تعدادی از مهم ترین آن ها عبارتند از:

خلاصه مطلب

ورق ‌های شیروانی انواع بسیار زیادی دارند که هر یک از آن ها در برابر عوامل مختلف، از مقاومت بالایی برخورد دارند. تنوع جنس رنگ و سایز و ابعاد این ورق‌ ها سبب شده تا کاربرد گسترده ‌ای در صنایع مختلف داشته باشند. اگر در این زمینه سوالی دارید و یا می ‌خواهید از قیمت انواع ورق مانند قیمت ورق سیاه ‌مطلع شوید، می ‌توانید با همکاران ما در فولاد کو ارتباط برقرار نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *