قیمت میلگرد
جستجو کردن

میلگرد بستر به نوعی یک آلمان یا عضو سازه ‌ای است که از دو آرماتور موازی با طول حدوداً ۳ متر تشکیل شده است. معمولاً برای افزایش مقاومت سازه‌ ها از میلگرد بستر استفاده می‌ کنند. این میلگرد برای بهبود عملکرد ساختار دیوارهای بنایی شده یا ایجاد مقاومت اضافی در برابر بارهای جانبی مورد استفاده قرار می‌ گیرد. استفاده از میلگرد بسته دارای مزایای بسیاری است که از جمله آن ها شامل: اتصال دیوارهای متقاطع به هم، افزایش چشمگیر مقاومت دیوار، مقاومت در برابر زلزله، مقاومت در برابر برش و…، می ‌باشند. این محصول انواع مختلفی دارد که اصلی ‌ترین آن ها از جنس فولاد گالوانیزه، استنلس استیل و…، هستند. برای آشنایی کامل با این محصول در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

آشنایی با میلگرد بستر و تاریخچه شکل ‌گیری آن

میلگرد بستر به محصولی گفته می‌ شود که به عنوان یک آلمان یا عضو سازه ‌ای از دو آرماتور موازی با طول ۳ متر تشکیل شده و فاصله عرضی میان این دو میلگرد حدوداً باید بین پنج و نیم الی ۱۵ سانتی‌ متر باشد. چندین مفتول عمودی یا زیگزاگ نیز باید با فاصله ۱۶ اینچی از هم بین دو آرماتور جوش داده شوند. همواره برای اتصال میلگرد از قلاب و گیره استفاده می ‌کنند که این قلاب و گیره‌ ها باید از جنس گالوانیزه بوده و ضخامت حدودی آن ها ۲ میلی ‌متر باشد. البته، گاهی اوقات از قلاب ‌های مفتولی با ضخامت بین ۴ الی ۷ میلی ‌متر نیز برای این کار استفاده می ‌کنند. در انواع سازه‌ ها برای بالا بردن مقاومت کششی و استحکام دیوارها از میلگرد بستر بهره می‌ گیرند.
با این کار دیوار و همچنین تمامی بخش ‌های سازه را در برابر تکان‌ های شدید زمین یا همان زلزله مقاوم می ‌سازند. تاریخچه استفاده از این محصول نیز حدوداً به سال ۱۸۱۳ میلادی باز می‌ گردد که اولین بار در اروپا از این محصول استفاده کردند. تقریباً ۷۰ سال پیش آیین نامه مشخص و بین ‌المللی از استفاده میلگرد بستر پیدا شد که ابتدا کشور آمریکا برای استفاده از این آیین نامه پیش قدم شد. در وضعیت کنونی نیز کشورهای مثل: استرالیا، هند، کانادا، نیوزلند و سایر کشورها نیز از آیین نامه ‌های مخصوصی برای استفاده از میلگرد بستر استفاده می ‌کنند. در کشورمان ایران از سال ۱۳۹۲ از آیین نامه ملی برای استفاده از میلگرد بستر کمک گرفته می ‌شود.

میلگرد بستر | فولادکو
انواع میلگرد بستر کدامند؟

میلگردهای بستر از نظر جنس مواد اولیه به دو دسته کلی تقسیم می ‌شوند که اصلی ‌ترین آن ها عبارتند از:

میلگرد بستر فولاد ضد زنگ یا استنلس استیل

معمولاً میلگردهای بستر از جنس فولاد ضد زنگ یا استنلس استیل به تولید می‌ رسند. این محصول حدوداً با ۱۰ درصد کروم مخلوط شده و افزودن کروم باعث افزایش مقاومت این محصول در برابر خوردگی زنگ زدگی شده است. لذا، از میلگرد بستر ضد زنگ در محیط ‌هایی که رطوبت زیادی دارند؛ استفاده می ‌کنند.

میلگرد بستر گالوانیزه

گاهی اوقات بر روی میلگردهای استیل پوششی از جنس گالوانیزه قرار می ‌دهند تا با این کار از آن در برابر زنگ زدگی و خوردگی محافظت کنند. فولاد گالوانیزه در مقایسه با نوع قبلی از مقاومت بیشتری برخوردار بوده و به همین خاطر از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار است. میلگرد بستر گالوانیزه در مقایسه با فولاد ضد زنگ انعطاف بیشتری دارد و به همین خاطر کاربرد آن نیز در بخش‌ های مختلف یک سازه بیشتر است.

میلگرد بستر نردبانی و خرپایی

میلگردهای بستر از نظر شکل ظاهری نیز به دسته ‌های مختلفی تقسیم می ‌شوند که شامل بستر نردبانی و خرپایی هستند. میلگرد بستر نردبانی شکل همان طور که از نامش مشخص است، از نظر ظاهری شبیه به یک نردبان است. این محصول را همواره با استفاده از قلاب و گیره به دیوار متصل می ‌کنند به شکلی که دو آرماتور موازی به طور کامل بر روی دیوار قرار گیرند. پس از قرارگیری با ریختن مخلوط سیمان بر روی آن، عملیات آجرچینی و برپایی دیوار انجام می ‌شود. در میلگرد بستر خرپایی نیز همواره بین دو میلگرد مفتول ‌هایی به صورت زیگزاگ یا هفت و هشتی، جوش داده می‌ شوند. این عضو سازه ‌ای هم با کمک گیره و قلاب به دیوار نصب شده و سپس عملیات دیوارچینی بر روی آن انجام می ‌شود. میلگرد بستر نردبانی و خرپایی خودشان نیز دارای انواع مختلفی هستند که شامل موارد زیر می ‌باشند:

استفاده از انواع میلگردهای بستر در یک سازه مخصوصاً در دیوارهای تک جداره و دوجداره دارای مزایا و ویژگی‌ های منحصر به فردی است که اصلی ‌ترین آن ها عبارتند از:

معایب استفاده از میلگرد بستر

میلگرد بستر | فولادکو
میلگردهای بستر دارای مزایای قابل توجهی هستند؛ اما، با این حال استفاده از آن ها دارای معایبی می ‌باشند. به نوعی که رعایت استانداردهای تعیین شده در به کارگیری میلگردها، کاری دشوار است و اگر به درستی این استانداردها رعایت نشوند؛ در آینده باعث بروز خسارات بسیار زیادی خواهند شد. برای استفاده از میلگردهای بستر باید حتماً افراد ماهر این کار را انجام داده و در زمان استفاده محاسبات دقیق و مهندسی خاصی را داشته باشند. اگر در زمان نصب محاسبات دقیق انجام نشود، آسیب ‌های مختلفی به سازه وارد خواهد شد. اندازه قطر میلگردهای بستر از اهمیت ویژه برخوردار است و عدم توجه به این موضوع باعث بروز نقص و اشکال مختلف در دیوارهای تک جداره و دوجداره خواهند شد. قیمت میلگردهای بستر نیز در مقایسه با سایر میلگردهای تقویتی کمی بیشتر است که باعث افزایش هزینه ‌های نهایی سازه می ‌شود.

تولید میلگرد بستر چگونه انجام می ‌شود؟

فرایند تولید میلگرد بستر همواره در دو مرحله انجام می ‌شود که در مرحله اول ابتدا باید قطر کلاف بین ۵ الی ۵.۵ میلی‌ متر بریده شوند. پس از آن باید در عملیات کشسانی به ۴ میل تقلیل پیدا کنند. در مرحله بعدی باید کلاف‌ های ۴ میل را برای پخته شدن به کوره ‌هایی با دمای بسیار بالا بین ۹۰۰ تا ۱۰۰۰ درجه قرار دهند. در مرحله بعدی از دستگاه‌ های اتوماتیک استفاده می ‌شود که در طی این دستگاه فرایند جوشکاری میلگردها به هم انجام شوند. کارخانه ‌های متعددی در سرتاسر ایران و همچنین در کشورهای مختلف وجود دارند که مشغول ساخت انواع میلگردهای بستر هستند. برخی از مهم ترین کارخانه ‌های تولیدی در ایران شامل: گروه تولیدی صنعتی فایف، گروه صنعتی آوین اراک و فراسازان آویژه در تهران می‌ باشند.

انواع میلگردهای بستر چه کاربردی دارند؟

هر یک از انواع میلگردهای بستر بر اساس استانداردهای بین ‌المللی و ملی بسیاری به تولید می ‌رسند و کاربرد گسترده ‌ای دارند که از جمله آن ها عبارتند از:

خلاصه مطلب
ما در این بخش از مطلب تلاش کردیم تا شما را با میلگرد بستر آشنا کنیم. دلیل اصلی استفاده از میلگرد بستر تقویت دیوارها و افزایش مقاومت آن ها در برابر عوامل مختلف مخصوصاً در برابر زلزله می ‌باشد. میلگردهای بستر از نظر جنس به دو دسته ضد زنگ و گالوانیزه و از نظر شکل ظاهری نیز به دو دسته نردبانی و خرپایی تقسیم می ‌شوند. این محصولات مزایا و معایب بی شماری دارند که در مطلب به آن ها اشاره کرد. اگر سوالی در این زمینه دارید و یا می ‌خواهید برای دریافت قیمت میلگرد و یا سایر مقاطع فولادی اقدام کنید، می‌ توانید با همکاران ما در فولاد کو در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *