قیمت میلگرد
جستجو کردن

شاید تا به امروز نام داربست مثلثی را نشنیده باشید و یا اطلاعات کاملی در رابطه با این سازه نداشته باشید. داربست مثلثی یا امگا یکی از پرطرفدارترین نوع داربست ها است که نصب بسیار آسان و سریعی دارد و هزینه ‌های مربوط به آن نیز بسیار مقرون به صرفه می ‌باشند. معمولاً از این داربست در سازه ‌هایی که ارتفاع بالایی دارند مثل: برج ‌ها، ساختمان‌ های مرتفع و یا حتی ساخت پل‌ ها استفاده می ‌کنند. این سازه از اجزای مختلفی تشکیل شده است که شامل: کفشک یا صفحه کفی، میله مهار افقی و مایل، لوله ‌های بدون درز، پین ‌های داربستی، پیچ ‌های تنظیم و…، هستند. برای آشنایی بیشتر با این نوع از داربست در ادامه مطلب همراه ما باشید.

داربست چیست؟

داربست به سازه ‌ای گفته می ‌شود که به طور موقت برای پشتیبانی از سازه اصلی مورد استفاده قرار می ‌گیرد و کارگرها می ‌توانند از طریق آن برای ساخت نمای سازه ‌ها و…، اقدام نمایند. به طور کلی در بسته انواع مختلفی دارند که مهم ترین آن ها عبارتند از:

داربست مثلثی | فولادکو
داربست مثلثی چیست و چه مشخصاتی دارد؟

داربست مثلثی که با نام امگا یا اسکافلند نیز شناخته می ‌شود، یکی از محبوب ‌ترین نوع داربست‌ ها است که از آن برای بالا رفتن و نگهداری سازه ‌ها و ساخت نماها و…، استفاده می‌ کنند. این سازه به طور موقتی بر جلوی سازه ‌ها و یا در سوله ‌های بزرگ نصب می‌ شود؛ اما، بیشترین کاربرد این سازه در مکان‌ هایی مرتفع مثل: پل ‌ها، برج ‌ها و سوله ‌های صنعتی بزرگ می باشد. داربست مثلثی، شکلی شبیه به مثلث دارد و توانایی تحمل بار بیش از ۱۴ تن را دارا بود و از استحکام مقاومت بالایی نیز برخوردار است. داربست مثلثی از بخش ‌ها و اجزای مختلفی تشکیل شده است و برای نصب آن نیاز به پیچ و مهره و اتصالات و آچارهای سنگین و پیچیده ‌ای نیست. این محصول دارای مزایا و ویژگی ‌هایی می‌ باشد که اصلی ‌ترین آن ها عبارتند از:

هر یک از انواع داربست ‌ها از اجزای مختلفی تشکیل شده ‌اند از جمله مهم ‌ترین اجزای تشکیل دهنده این محصول، کفشک یا صفحه کفی آن می ‌باشد. محل نصب و قرارگیری کفشک‌ ها باید از ایمنی بالایی برخوردار بوده و پیش از هر کاری محل قرارگیری آن ها انتخاب شود. معمولا کفشک ‌ها باید بر روی زمین با کمک پایه ‌هایی مختلف که معمولاً تخته‌ هایی از جنس چوب هستند، سفت شوند. در غیر این صورت، با گذر زمان ممکن است که کفشک ‌ها یا صفحه کفی ‌ها به داخل زمین فرو رفته و در نهایت داربست دچار ریزش و یا مشکلاتی از این قبیل شود. کفشک‌ ها یا صفحه کفی‌ ها در اندازه ‌های مختلفی وجود دارند و هر چه ارتفاع یک داربست بیشتر باشد، طبیعتاً باید از کفشک ‌های بزرگتری استفاده کرد.

قدرت تحمل بار و فشار نیز در کفشک ‌های بزرگتر، بیشتر است به جز کفشک از لوله‌ های داربستی بدون درز نیز برای این کار استفاده می‌ شود که این لوله ‌ها باید از کیفیت بالایی برخوردار بوده و هیچ گونه پوسیدگی و زنگ زدگی در سطح آن ها وجود نداشته باشد. در این داربست از فریم‌ ها یا قاب ‌های مثلثی به صورت نر و ماده نیز استفاده می ‌شود.

برای استفاده از آن ها همواره فریم‌ های نر و ماده را به صورت مستطیلی یا مربعی به هم وصل کرده و از آن ها به عنوان مهاربند افقی استفاده می ‌کنند. اندازه طول این فریم ‌ها معمولاً ۱۲۰ سانتی‌ متر بوده و ارتفاع آن ها بین ۵۰ الی ۱۰۰ سانتی‌ متر متغیر است. به طور مثال یک فریم در نقش مهاربند افقی در لوله داربستی باید سایزی بین طول ۱۲۰ متر و سایز ۵۰ یا ۱۲۰ متر و سایز ۷۵ و ۱۲۰ متر و سایز ۱۰۰ متر داشته باشد.

داربست مثلثی | فولادکو
البته، با قرار دادن پیچ ‌های قابل تنظیم می‌ توان این فریم ‌ها را در ارتفاع ‌های مختلفی نیز تنظیم کرد. علاوه بر تمامی موارد فوق، از میله ‌های مهار افقی و مایل، پین‌ های داربستی و پیچ تنظیم نیز در این نوع داربست استفاده می ‌شود. از فریم های داربستی و پیچ‌ های تنظیم همواره برای اتصال برخی از اجزا به هم استفاده می ‌کنند. تعداد و ابعاد مورد نیاز پین ‌های داربستی و یا پیچ ‌های تنظیم نیز بر اساس هر ارتفاع سازه‌ ای متفاوت هستند. به طور مثال: در سازه‌ ای که ارتفاع کمی دارد، از پیچ ‌های کمتری استفاده می‌ شود. اما، در سازه‌ های مرتفع مثل برج ‌ها، طبیعتاً از پین ‌ها و پیچ‌ های تنظیم بسیار زیادی استفاده می‌ کنند.

داربست مثلثی چه کاربردی دارد؟

از داربست‌ های مختلف در سازه‌ ها برای نماسازی آن ها، سنگ کاری، کاشی کاری، سیمان کاری و…، استفاده می ‌کنند. از داربست مثلثی نیز معمولاً بدین منظور در سازه ‌های مختلف استفاده می ‌شود. اما، کاربردهای دیگری نیز این داربست دارا است؛ به طور مثال: می ‌توان از داربست مثلثی برای کفراژ بندی دالان‌ ها، برای جایگزینی جک‌ های سقفی، برای زیرسازی پل ‌ها استفاده کرد. همچنین، از این داربست می ‌توان برای زیرسازی بتنی و دالان ‌های بتنی پل ‌ها و همچنین در پروژه‌ هایی با سقف‌ های وسیع و بلند مثل: مساجد، برج ‌ها، سوله ‌های بزرگ و…، نیز استفاده کرد.

نصب و اجرای داربست مثلثی

این کار همواره باید با کمک نیروی ماهر انجام انجام شود تا از بروز مشکلات مختلف تا حد زیادی پیشگیری نماید. اجرای داربست مثلثی نصب و یا اجرای داربست مثلثی نباید توسط افراد ساده انجام شود و حتماً برای این کار باید از نیروهای ماهر و با تجربه کمک گرفت. برای نصب این داربست ابتدا باید زمین مورد نظر به طور دقیق بررسی شده و از جنس خاک آن اطمینان حاصل کرد. پس از آن باید محل قرارگیری کفشک ‌ها یا صفحه کفی ‌ها به خوبی مشخص شوند. کفشک ‌ها یا صفحه کفی‌ ها باید با کمک پایه ‌های چوبی و یا فلزی در زمین سفت شوند.

با این کار از ریزش، کج شدن و یا عواملی از این قبیل داربست ‌ها در روزهای آتی پیشگیری می ‌شود. در مرحله بعدی باید از ۴ عدد میله مهار بر روی هر کفشک به حالت مربعی استفاده کرد. پس از نصب میله ‌های مهار بر کفشک ‌ها باید شروع به وصل کردن اسکافلند‌ها به هم نمود. در ارتفاع ‌های بلند برای نزدیک کردن و وصل کردن اسکافلند‌ها باید از لوله و بست‌ های داربستی استفاده کرد تا سازه یکپارچه شده و توانایی تحمل بار زیاد را داشته باشد. در مرحله بعدی می ‌توان از سایر اجزا مثل: پیچ ‌ها، پیله‌ ها و..، برای افزایش استحکام استفاده نمود و نیازی به تهیه و استفاده انواع آچارها و ابزارهای سنگین متنوعی نیست.

خلاصه مطلب
لوله ‌هایی که در این داربست مورد استفاده قرار می ‌گیرند، باید بدون درز بوده و در سطح آن ها هیچ گونه پوسیدگی و زنگ زدگی وجود نداشته باشد. زیرا، در این صورت میزان تحمل آن ها در برابر عوامل مختلف تا حد زیادی کاهش پیدا می‌ کند. برای اطلاع از قیمت انواع ابزارهای داربستی و یا انواع لوله ‌های بدون درز و درزدار فولادی، می ‌توانید با همکاران ما در فولاد کو ارتباط برقرار کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *