قیمت میلگرد
جستجو کردن

 

برای آشنایی با رنگ مخصوص ورق گالوانیزه و ویژگی های آن، در ادامه مطلب همراه ما باشید. ورق گالوانیزه، به نوعی همان ورق فولادی است که با کمک فلز روی، پوشش داده شده تا از خوردگی آن جلوگیری شود. در واقع، می توان برای جلوگیری از خوردگی، سطح فلزات را به کمک فلز دیگری، پوشش داد. لازم به ذکر است تا بدانید که فرآیند گالوانیزاسیون نیز به نوعی زیرمجموعه‌ ای از این روش می باشد که در آن سطح فلز آهن با فلز روی پوشیده می گردد.

پس از انجام این فرایند، سطح فلز با کمک رنگ های مخصوصی، پوشش داده شده و صاف و صیقلی می شود. لذا، برای این کار باید از رنگ های مخصوصی استفاده کرد که دارای ویژگی های خاصی باشند. با این کار هم ورق ها از نظر ظاهری زیبا می شوند و هم دارای استحکام و مقاومت بالایی خواهند بود. برای آشنایی با رنگ مخصوص ورق گالوانیزه و ویژگی های آن، در ادامه مطلب همراه ما باشید.

چرا ورق گالوانیزه رنگ آمیزی می شود؟

فلز اصلی مورد استفاده برای ساخت ورق گالوانیزه، اغلب ورق فولادی می باشد که با استفاده از لایه محافظی از فلز روی پوشش داده شده است. پس از آن ورق گالوانیزه باید رنگ آمیزی شود که با این کار، هم از زنگ زدگی و خوردگی این محصول جلوگیری می شود و هم عمر مفید آن را در مجاورت اکسیژن هوا و شرایط خورنده افزایش پیدا می کند. به یاد داشته باشید که قیمت ورق گالوانیزه به میزان ضخامت پوشش دهی روی و رنگ آن نیز بستگی دارد. به طور کلی دلایل بسیار زیادی برای رنگ آمیزی ورق گالوانیزه وجود دارد که می توان از آن ها به عنوان فواید رنگ آمیزی نیز یاد کرد.

علاوه بر تمامی موارد فوق، به یاد بسپارید که با رنگ ‌آمیزی سطح فولاد، نیازی به ایجاد چند پوشش محافظ روی، نیست. زیرا، این نانو پوششی بسیار نازک و شفاف بوده و از می تواند از بروز آسیب نقاط حساسی مانند: جوشکاری و سوراخ‌کاری و… پیشگیری کند.

انواع رنگ ورق گالوانیزه کدامند؟

رنگ مخصوص ورق گالولنیزه

برای رنگ آمیزی ورق گالوانیزه همواره از رنگ های مخصوصی استفاده می شود که هر یک قابلیت محافظت از لایه زیرین که فولاد است را دارند. هر یک از این رنگ ها، در برابر حرارت و دمای بالا، مقاومت خوبی از خود نشان داده و حتی در برابر حریق نیز ذوب نمی شوند. همچنین این رنگ ها، ضدخش و بادوام بوده و به آسانی تغییر حالت و تغییر شکل نمی‌ دهند. طیف گسترده ای از رنگ های برای ورق گالواانیزه وجود دارد که پرطرفدار ترین آن ها، شامل موارد زیر می باشند:

البته، رنگ های ورق گالوانیزه فقط مختص این 4 مورد نبوده و شامل 16 رنگ مختلف، می باشند. می توان هر یک از رنگ ها را به طور تکی یا به صورت ترکیبی برای سطوح ورق گالوانیزه، مورد استفاده قرار داد. لذا، گاهی اوقات تفاوت در رنگ سبب می شود تا قیمت ورق گالوانیزه در هر رنگ متفاوت باشد. به همین خاطر، باید پیش از خرید ورق گالوانیزه به رنگ آن توجه ویژه ای داشت. به طور کلی، رنگ های مورد استفاده برای این فرایند، شامل اسپری زینک و گالواکوت می باشند که این دو، در ادامه معرفی خواهند شد.

آشنایی با رنگ گالواکوت

به نوعی از رنگ ها که برای رنگ آمیزی ورق گالوانیزه مورد استفاده قرار می گیرد، رنگ گالواکوت گفته می شود. از این رنگ معمولا برای رنگ آمیزی ورق ‌های گالوانیزه سرد و گرم استفاده می کنند که جزء محبوب ترین و شناخته شده ترین ها به شمار می آید.

رنگ گالواکوت دارای ویژگی های منحصر به فردی است که تعدادی از آن ها عبارتند از:

علاوه بر رنگ آمیزی ورق گالوانیزه از این محصول برای رنگ آمیزی قطعات خودرو، سخت ‌افزارها، تجهیزات کشاورزی و در حفاظت از سازه ‌های بدون حفاظی مثل: شبکه ‌های نوررسانی خیابان ها نیز استفاده می کنند. همچنین، این محصول برای رنگ آمیزی اتاق ‌های فنی و کنترل، کانال‌ های تهویه هوا، عایق ‌کاری کانتینرها، دیوارهای داخلی و نمای ساختمان، سقف ساختمان و قاب فلزی پنجره‌ ها و…. نیز کاربرد دارد.

آشنایی با اسپری زینک

علاوه بر استفاده از رنگ گالواکوت، می توان برای رنگ آمیزی ورق های گالوانیزه از اسپری زینک نیز استفاده کرد. در واقع، زمان هایی که نمی توان ورق گالوانیزه را از طریق روش پیشین، رنگ کرد از این اسپری استفاده می کنند. این اسپری به عنوان یک پوشش بر روی سطح فولادی ورق قرار گرفته و به صورت یکنواخت روی سطح محصول را پوشش می دهد. همواره برای استفاده از اسپری زینک از اپلیکاتور مخصوصی استفاده می کنند. اسپری زینک، دارای مقاومت بسیار خوبی در برابر خوردگی بوده و می توان از آن در شرایط آب و هوایی مرطوب نیز استفاده کرد. البته، برای این کار باید سطح ورق از هر گونه آلودگی و چربی و… پاک شود. در غیر این صورت، ذرات اسپری پس از خشک شدن، پوسته پوسته می شوند.

مراحل رنگ ‌آمیزی ورق گالوانیزه

رنگ مخصوص ورق گالولنیزه

برای رنگ کردن ورق گالوانیزه، نیاز است تا مراحلی به درستی طی شوند. به یاد داشته باشید که سطح ورق گالوانیزه همواره صاف و صیقلی بوده و باعث دشواری کار رنگ آمیزی می شود. همواره، عملیات رنگ ‌کردن ورق گالوانیزه از طریق دو روش انجام می گردد که در شیوه اول رنگ در کوره‌ ها و به صورت تمام اتوماتیک و لایه ‌ای بر روی ورق ‌های گالوانیزه قرار می گیرد. ورق هایی که با این شیوه رنگ آمیزی می شوند، دارای ظاهری براق و درخشان هستند. اما، در روش دوم از نیروهای انسانی برای این کار کمک گرفته می شود. در هر دو روش، برای رنگ کردن، باید مراحلی طی شوند که این مراحل شامل موارد زیر هستند:

1. انتخاب رنگ مورد استفاده:

در مرحله اول، باید رنگ مورد نظر بر اساس شرایط آب و هوایی و همچنین نظر مشتریان، انتخاب شود.

2. آماده‌سازی سطوح:

بیان کردیم که سطح ورق گالوانیزه باید از هر گونه گرد و غبار، آلودگی، چربی و… پاک شود. زیرا، اگر سطح ورق از آلودگی پاک نشود، میزان چسبندگی رنگ به سطح آن، بسیار کم شده و با گذشت مدت زمان کوتاهی، رنگ پوسته پوسته خواهد شد.

3. رنگ ‌آمیزی:

پس از پاک شدن سطح ورق گالوانیزه، نوبت به رنگ آمیزی فرا می رسد. البته، پیش از این کار، باید تمامی سطوح ورق، کاملا خشک شده و دارای هیچ گونه رطوبتی نباشد. برای رنگ کردن سطوح بزرگ باید با اسپری بی ‌هوا استفاده شود و فقط برای لکه گیری از قلم مو، استفاده گردد. رنگ آمیزی همواره باید در محیط هایی مناسب و سربسته انجام گردد و همچنین این فرایند باید در شرایط آب و هوای منطبق با کاتالوگ معتبر کارخانه سازنده رنگ، انجام شود. پس از رنگ آمیزی نیز سطوح ورق ها باید دارای یکنواختی ظاهری در رنگ، یکنواختی میزان ماتی و شفافیت رنگ، عدم ایجاد موج و سایه، نداشتن چروک و پخش نشدن پوسته رنگ، انطباق لایه اجرا شده با مشخصات، ایجاد پوشش کامل و بدون شره و… باشد.
توجه کنید که ضخامت هر لایه رنگ‌ آمیزی شده، همواره توسط شرکت سازنده رنگ مشخص می گردد. لذا، باید دقت کرد تا ضخامت رنگ خشک شده، بیشتر از حداقل ضخامت رنگ تعیین شده، نباشد.
خلاصه مطلب
ما در این مطلب تلاش کردیم تا شما را با فرایند رنگ آمیزی ورق گالوانیزه آشنا کرده و هر آن چیزی که باید درباره آن بدانید را بیان کردیم. رنگ کردن ورق گالوانیزه با رنگ مخصوص تا حد زیادی باعث افزایش عمر مفید این محصول می شود. اگر می خواهید تا با قیمت ورق گالوانیزه آشنا شده و یا برای خرید این محصول اقدام کنید، همچنین برای دریافت دیگر محصولات فولادی مانند تیرآهن 14 می توانید با همکاران ما، ارتباط برقرار کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *